De term gamification zie je steeds vaker opduiken. Op allerlei manieren hebben we er ook mee te maken en soms hebben we dat niet eens door. Maar wat is gamification nu precies?
Gamification is het toepassen van spelprocessen om gedrag te sturen. Dat is makkelijk te zeggen maar wat betekend het?
Laten we aan de hand van twee voorbeelden eens gaan kijken wat gamification nu precies is. Je kent het wel, een spaarkaart bij een winkel. Als je 10x geweest bent is de 11de keer gratis. De elementen verzamelen en belonen spreken de meeste klanten zo aan dat ze zullen proberen de 11de keer te krijgen zodat ze gebruik maken van de korting. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van de winkel die de kaarten uitgeeft. Ze willen klanten binden en doen dat door de spaarkaart.
Een ander voorbeeld: als je op een forum deelnemer bent krijg je vaak een rang. Je begint onderaan bij newby oid en hoe meer je reageert hoe hoger je in rang komt. Ondernemersforum Higherlevel werkt bijvoorbeeld met deze rangen op hun forum. Deelnemers hebben natuurlijk liever expert achter hun naam staan dan beginneling. Zo stimuleert het forum dat deelnemers actief zijn.
Gamification is dus niet een compleet spel. Het zijn elementen van een spel die onbewust gedrag triggeren. Met deze elementen kun je dus gedrag proberen te sturen.
Gamification bij werknemers en klanten
Je kunt gamification inzetten bij je klanten maar ook bij je werknemers. We zullen eens een aantal voorbeelden gaan bekijken. In films uit Amerika ken je vast wel de salesbel. Zodra iemand een sale afsluit loopt die naar een bel en laat die klinken. Al je collega’s weten dan dat jij iets goed gedaan hebt. Natuurlijk geeft dit een competitiegevoel bij de andere deelnemers. Dit is dan ook bedoeld om tot meer verkoop te stimuleren. Ook houden bedrijven soms bij in een grafiek wie voor hoeveel euro die dag verkoopt. Iedereen kan dus zien hoe goed (of hoe slecht) je het doet. Dit is dus gamification dat inspeelt op status en competitie. Maar een andere mogelijkheden van gamification is vrije tijd. Geef je werknemers een aantal uren in de week “vrije tijd” en laat ze in die tijd nieuwe dingen bedenken. Google werkt hier mee en zo ontstond Gmail en de zelfbesturende auto.
Veel bedrijven doen alles om hun klanten te behouden. Bij Centerparcs krijg je na een aantal keren boeken de Friends status waardoor je extra voordeel krijgt. Natuurlijk moet je wel regelmatig blijven boeken om Friends te blijven… Een metrobedrijf maakte een app waarbij je alle stations kon verzamelen en voor bepaalde routes extra punten kreeg. Niet alleen werd reizen zo leuk, je zag ook een toename in het aantal reizigers.
Een andere manier van gamification is het belonen van klanten voor nieuwe goede ideeën. Klanten zien soms dat iets kapot is of hebben soms een goed idee voor een product toepassing. Die informatie wil je als bedrijf graag hebben dus belonen bedrijven mensen die deze informatie delen.
Dit zijn een aantal voorbeelden van gamification. Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te bedenken. Basis is steeds het stimuleren van gedrag in de richting die je zelf graag wil.
Maarten Stevens
8D Games