Image

Workshop ‘aantrekkelijk schrijven’

Tijdens de laatste ledenvergadering verzorgde Jacco Reitsma (Papillon trainingen) de interessante workshop ‘aantrekkelijk schrijven.’ We hebben een paar tips en suggesties op een rij gezet.

Je kunt schrijven in de ‘piramide- of trechtervorm’. In de meeste gevallen werkt de ‘piramide’ het beste; begin met het belangrijkste. Maar in andere gevallen is het beter om andersom  te schrijven. In de ‘trechtervorm’ met de climax aan het einde.

Maar wat wil je vertellen? Wat is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen? Bepaal daarom eerst het doel van je tekst.

Bijvoorbeeld:

  • Informeren
  • Overtuigen
  • Motiveren
  • Instrueren

Verplaats je in het het gedrag van de klant. In het algemeen geldt:

  • Je klant leest niet. Hij scant in het zgn. ‘F model’ je tekst
  • Je moet proberen je klant ‘te raken’ (emotie)
  • Je klant leest vanuit eigen belang
  • Houd het kort. De eerste zin moet direct inspelen op het ‘luie gedrag’ van je klant

Denk om je stijl en structuur. Kies duidelijke en begrijpelijke taal (liever niet lijdend, schrijf kort en concreet). Niet teveel ‘wij’ of ‘ik’ maar ‘u’ of ‘jij’. Probeer ‘hebben’, ‘zullen’, ‘worden’ en ‘zijn’ te voorkomen, schrijf actief !

Hoe schrijf je aantrekkelijk?

  • Houd de aandacht van je lezer vast
  • Roep het juiste gevoel op
  • Zorg dat je lezer reageert
  • Bied oplossingen

Meer weten? Of heb je hulp nodig bij het schrijven van een goede brief of tekst op je website? Neem contact op met Jacco Reitsma van Papillon trainingen via  info@papillontraining.nl of kijk op www.papillontraining.nl

Jacco biedt POW-er leden 50% korting op de eerste twee opdrachten.